Nu är tårarna sådär nära igen...

Kusin Kristin har åkt hem och nu är jag och Lexie ensamma igen!

Dryga två veckor kvar tills killen kommer hem och faaaan vad jag längtar rent ut sagt! Lexie är mitt allt men kväll efter kväll tar mitt tålamod slut och jag blir så frustrerad att jag känner trycket av "energilöshet" över bröstet, vid vissa tillfällen, vilket gör att jag nästan får svårt att andras. Det kallas visst STRESS har jag hört!?

VARFÖR VILL INTE UNGEN SOVA???



Lexie nattas runt 19:00 tiden varje kväll med ersättning eller 50/50 med välling. När hon ätit upp kurar hon in sig mot mitt bröst och man känner hur hon slappnar av och faller in i drömmarnas värld! Jag lägger försiktigt ner henne i sin säng och där... BANG... slår hon upp ögonen med ett stort (hånfullt) leende på läpparna.. snurrar runt.. sätter sig upp för att sedan dra sig upp ståendes!

Och där var den kvällen förstörd! Efter ett antal ner stoppningar med misslyckade försök tar jag till slut upp henne för att söva henne bredvid mig i vår säng. I bland funkar det.. men många gånger är hon för uppspelt att detta inte heller funkar!

Jag blir så trött och tappar tålamodet att jag tar upp henne ur sängen å sätter henne här ute i vardagsrummet så att hon får leka av sig lite till! Oftast funkar detta... men varför ska hon alltid vinna!!

Jag vet att det finns TUSEN sätt att "utöva" för att få nattningen bättre.. men som jag innan skrivit... JAG HAR VARKEN TÅLAMOD ELLER ENERGI KVAR NÄR KVÄLLEN KOMMER....det är i alla fall midre av den varan då!!

Jag är verkligen DYGNET runt med Lexie
... får inte sova på nätterna... måste varje dag gå upp tidigt på morgonen för att sedan sköta om både vårat barn och vårat hus.. Detta tillsammans med alla andra vardagliga uppgifter så som att handla..sköta räkningar.. fixa tider på olika ställen.. hälsa på släkt och vänner...Ja.. ni vet..jag kan rabbla upp hur mycket som helst!!

Om vi bara var två.. då hade jag orkat lite till... men nu gör jag inte det å det gör att jag känner mig misslyckad som både person och mamma!! :( Som tur är laddas batterierna lite varje gång när Classe är hemma och detta gör att jag på något sätt trots allt klarar av allt ändå!!

Men i bland måste jag bara få tycka att ALLT verkligen är SKITJOBBIGT! :(

Uppdate är ändå att Lexie nu kl 20:00 äntligen sover!! Tack!!

Kommentarer
Anna-mamma till Vincent

Vincent är likadan nu och vill inte sova:). Det är tufft! Fint du fixat till advent!

2011-11-27 20:14:50
URL: http://frokenstockholmare.blogspot.com
Sandra - mamma till Levis

STOR KRAM till dig!!! Jag tycker som du vet att du är grym som orkar. Och ja, det är klart man orkar, vad ska man annars göra men fan, cred till dig som verkar göra det så himla bra också" Grymt som sagt!!



När vi var på event sist så fick man en 20 procent-rabattcheck hos bloggtillbok.se så den sidan tänkte jag nog använda mig av när jag ska föreviga allt det bloggade.

2011-11-27 20:15:13
URL: http://sandraolevis.blogg.se/
Kecka

Vännen vännen vännen! Usch! Jag förstår att du har det jobbigt. Även om jag inte har en aning om hur det är att vara förälder så kan jag tänka mig att det inte är lätt att göra allt själv. Du måste lova att ringa om du behöver prata! Love you!

Puss och Kram

2011-11-27 20:40:58
URL: http://keckan.blogg.se/
Anonym

Ja känner igen mig i de o klarar inte av fem min metoden osv.

Min sambo jobbar eftermiddag/natt så har alltid hand om nattning och upp tidigt varje morgon o natt.

Men nu verkar jag kommit på nått som funkar ganska bra. Ja hade också problem med att hon vakna så snart ja la ner henne o blev jättepigg. Mata med majsvälling eller annat när hon ligger i sängen och tryck i nappen så snart maten är slut. Ja har också märkt att börjar hon skrika så säger ja strängt nej! Istället för shhh så lägger hon huvidet på sidan o somnar hehe helt otroligt. Prova o hör av dig hur de går. Åsa

2011-11-27 20:44:31
URL: http://onlythequeen.blogg.se/
Angelica - Mamma till Moa

Usch jag kan inte ens tänka mig hur du känner! Får man inte sömn och inget "lugn" alls i vardagen så blir de helt klart tufft.



De enda jag har att komma med är att om du kanske kan börja lite lätt på en strikt rutin? Vissa barn behöver såna rutiner, så dom vet vad som ska ske liksom. Det sa dom på min BVCgrupp iaf. Förstår helt och hållet om du inte orkar sånt. Jag har svårt att tänka mig att jag skulle orka. (Hoppas du kan lämna bort Lexie till någon av Classes släktingar?) Så du får vara du!



Jag kan känna samma frustration och hopplöshet, och då är inte jag ensam ens. Varje helg tar min sambo över och jag får sova hela nätterna. Men när veckorna kommer och Moa är helt hysterisk på nätterna.. Då är tårarna nära för jag vill bara krypa ner och sova. Det är tufft, men jag tänker bara att det ska väl bli bättre. :/ Både med sömn och "allt annat".



2011-11-27 20:59:43
URL: http://mariaangelicasofia.blogg.se/
Sara, mamma till Charlie

KRAM! Du är fantastisk som fixar det, även om ni kanske inte har så mycket att välja på <3

2011-11-27 21:00:26
URL: http://sarasland.com
Ida

Å jag känner igen mig precis, ja iaf när de kommer till dom små livens sömn... Millie stökar på också så där på kvällen, natten. Fast visst hon brukar somna direkt men vaknar efter någon timme och tycker de är dags för lek. De är verkligen slitsamt. Glad att jag har min man hemma när jag behöver dom där 5 min för att samla kraft, fast man tar över mycket då de är han som ska upp och iväg på jobbet på morgonen. Men jag hoppas verkligen att de ska börja ge sig, vi har börjat ge Millie mer mat på dagen, tex nu äter hon en HEL burk mat till lunch och nu sover hon lite bättre. Men kanske svårt med Lexie för hon var inte så matglad va? Hoppas du får en god natt sömn! Och två veckor, du ska se att snart är vi där, inte för att jag hoppas så jätte mycket att de ska gå fort för då ska jag tillbaka på jobbet lite smått men för din skull hoppas jag de;) Kram!

2011-11-27 21:12:48
URL: http://mrstongco.blogg.se/
Anonym

Min lilla ligger längst nere me. Ja sitter på en stol jämte o håller över sängen. Hon hinner äta klart precis innan armen somnar haha min hatade också välling till ja provade majsvällingen hon tveka lite men de gick ner o nu går de bra. Väldigt mild för magen med.

2011-11-27 21:14:36
URL: http://onlythequeen.blogg.se/
Sofia

Du är grym som fortsätter kämpa varje dag! Ett tips kan vara att när hon somnar i din famn, låt henne somna på en tunn kudde, då är det lättare att få ner henne i sängen utan att det blir alltför stor skillnad mellan din famn och den plana sängen. Ett annat tips kan vara att värm en vetepåse och värm upp hennes säng innan så att det inte blir temperaturskillnad när hon läggs ner. Så gjorde vi med Emma i början när vi lärde henne att sova i egen säng, och det funkade kanon! Lycka till, och säger det igen - du är grym som orkar med!

2011-11-27 21:36:50
URL: http://sofiaelinviktoria.wordpress.com
Jenny

Usch, vet verkligen hur det känns att vara energilös och ha ett barn som inte vill sova... Man gråter av förtvivlan med får samtidigt dåligt samvete för att man inte orkar. Det är lite så som någon ovanför skrev: Rutiner är superviktiga för små barn, och att man håller fast vid dom även om hon skulle vara bortlämnad till någon annan.



Vi provade "5-minuters metoden" fast tummade lite o körde kanske 3-4 minuter. Det tog inte länge innan hon sov gott hela natten. Det är jobbigt när man är mitt uppe i processen, men vi tänkte att vi gjorde det för hennes skull. Sover hon - sover vi o då är vi alla piggare. Kanske inte är till nån större tröst det jag skriver...



Jag tror du kommer fixa detta! Stor styrkekram från mig till dig!

2011-11-27 21:44:55
URL: http://jennyler.blogg.se/
Pernilla - Mamma till Alwa

Jag känner igen det där med att de vaknar med ett flin när man lägger ner dom sovandes i sängen.

Min sambo jobbar varannan vecka kväll/natt och de kvällarna är inte roliga när man ska ta hand om allt själv så jag förstår att du tycker det är jobbigt. Men vad jag oxå vet är att du klarar det :)

Styrkekramar från mig och Alwa <3

2011-11-27 22:17:17
URL: http://alwag.blogg.se/
sara - mamma till Maja

jag har sagt det förut och du vet det säkert. att du är FANTASTISK som fixar och har dig och tar hand om er lilla solstråle som du gör!



Men till sömnen.



Vi har också blivit väslignade med ett barn som INTE sover. Maja sover fortfarande inte om nätterna, hon tar lång tid att söva. och vi har verkligen provat ALLT. en miljon olika metoder och sätt. inget hjälper. Nu ligger vi brevid henne tills hon somnar och så får vi ta varannan natt. de perioder då det är riktigt kört sover jag på soffan som ska jobba. det ÄR jobbigt och man BLIR helt knäckt!

jag tror verkligen inte någon som inte har "samma" problem kan förstå hur påfrestande det kan vara.



Men jag tror att du kanske ska prova vänja henne vid att somna det där första insomningen i sin egen säng.

det har du säkert redan provat. men prova igen! det som funkar ena månaden funkar inte andra och tvärtom. tro mig jag vet!



2011-11-27 22:41:35
URL: http://smileysara.blogg.se/
Jennie- Mamma till Melker

Ibland måste man få tycka att allt är skit, för att orka ta sig upp igen. Men du är för jävla grym som kämpar på och fixar allt!



Vi hade ju riktiga helvetes kvällar för några veckor sedan, vi har nu börjat med läggningen precis när vi ser att Melker börjar bli lite trött, precis innan han blir arg. Gör hela kvällsproceduren då, ger han en flaska välling i sängen och så fort maten är slut trycker vi in nappen i mun ;) Det funkar kalas för oss iaf, och dom få gånger det inte fungerat så schyaar vi och klappar i rumpan lite.



Stor kram till dig!

2011-11-27 22:52:57
URL: http://mittlivsomjennie.blogg.se/
Evelina - mamma till Lucas

klart du måste få tycka att allt är skitjobbigt! Man behöver ´få sova, få andas ut utan att ha ens barn tätt intill sig hela tiden. Det finns en anledning till att egentid finns! Du är verkligen ingen dålig mamma. Känner igen stressymtomen, jag har dem också fast av andra orsaker. Som alla säger hela tiden; det är viktigt att mamman mår bra! Jo men de är inte så himla enkelt.



Du är iaf bästa mamman för just Lexie. Men förstår att det blir frustrerande. Jag kan inte förstå hur du har det men jag förstår frustrationen när kroppen säger ifrån. De är viktigt att lyssna på den, har jag hört. Jag säger till om jag kommer på något bra recept mot stress :P



vill ge dig massor med kramar

2011-11-28 08:06:05
URL: http://evelina84.blogg.se/
Martina

Styrkekram! Jag vet hur du känner och då är jag ändå inte ensam så ofta som du är. Igår bröt jag ihop igen! Tårarna bara rann ner för mina kinder.



Jag kan orka med vakna nätter och lite gnäll men när han gnällt och gråtit konstant i över en timme och dagarna inte heller varit lätta då orkar jag inte mer. Då bryter jag ihop för orken finns inte där helt enkelt. Jag känner mig helt uppgiven och maktlös. Jag vill finna en lösning men vad är den? Vill inte heller hålla på med en massa metoder hit och dit.



Om det fanns någon magisk formel man kunde säga så skulle jag ge dig den direkt men jag har ingen sådan. Vissa dagar är bara bättre än andra.



Jag är med stressad. Mitt blodtryck vill inte gå ner till min normala nivå efter förlossningen och de finner inget onormalt. Stress är troligen orsaken! Jag kan inte varva ner. På kvällen kan jag inte somna trots att jag är megatrött när jag vaknar och under dagen. Jag måste försöka hitta något bra sätt att kunna slappna av hur det nu ska gå till :)



Håll ut för snart kommer din sjöman hem! Två veckor säger bara poff poff och sen är han här och då är det nästan julafton!



Stor kram!



PS. Teodor tittade storögt på den fina bilden på Lexie. Jag tror han tyckte hon var väldans söt.

2011-11-28 13:29:44
URL: http://martinaballerinas.blogspot.com
Carolina

Jag förstår verkligen att du inte orkar! Man kan inte ha full energi och vara glad dygnet runt, det går inte. Även fastän min sambo jobbar skift när hemmet (är hemma lite varje dygn) så tycker jag många gånger att det är jobbigt, så jag kan ju bara tänka mig hur det är för dig. Och du är absolut ingen hemsk mamma för det. Snarare tvärtom eftersom du vågar erkänna det. Jag tror att du är världens bästa, det syns på Lexie! :)



Angående kvällsrutinerna så är det svårt och även fastän du har dåligt med energi så tror jag det är viktigt att vara konsekvent. Jag har det likadant. Wilda har alltid varit och är väldigt duktig på att somna men vissa kvällar tar det evigheter innan hon gör det. Man hör henne gnälla och grejja inne i sitt rum. Men hur ont det än gör så brukar vi försöka låta henne vara och tar bara upp henne när det verkligen är "äkta" gråt och hon är ledsen på riktigt. Så då sätter vi oss och myser lite med henne i famnen och när hon slutat gråta o är lugn igen så går vi in med henne till sängen igen. Gör vi inte det så börjar hon gärna leka, men vi försöker verkligen vara konsekventa. Sen är det ju så olika för oss alla vad vi tycker är bäst och vad som funkar osv.

Men det är ett tips i alla fall. Gnäller är jobbigt, det knäcker en, men jag personligen, tror att det är bäst att ignorera. För det funkar på Wilda i alla fall!

Sen finns det så otroligt mycket åsikter om det där med nattläggning och barnuppfostran.

Många skulle nog tycka att jag är ett monster och att jag förstör mitt barn bara för att hon får gnälla lite, men det tror inte jag. Man känner sitt barn bäst. O daltar man med dom för mycket tror jag att man får det nacken sen tyvärr.

Men som sagt, det är min åsikt och det som fungerar för vår dotter och oss! Hon får så mycket kärlek alltid så jag tror inte hon blir förstörd bara för att hon vissa kvällar får gnälla lite.



Hoppas allt är bra med er idag!

kramar

2011-11-28 15:24:12
URL: http://bluppan.blogg.se/
Helena

Vännen lilla vännen.



Vi körde oxå 5 min metoden. Det tog fyra nätter sen sov ungen:) Med några få undantag.

Första natten skrek han i ca 1timma, andra natten 45 min tredje 20 min. Fjärde knrrade han lite bara sen sov han.

Viktigt att vara jätte bestämt när man ska prova denna metod, så man inte börjar att mesa medan man är mitt i nattningen.

Jag gjorde detta själv när Tolle jobbade natt, för annars hade nog han mesat ur:)



KRAM

2011-11-28 16:34:43

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Stalker?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0