En vecka har gått...

..och här hemma kämpar vi om överlevnad!! 
 
Eller ja.. det är väl mer Noelle som kämpar för sin existens rättare sagt! I bland tror jag fan att Lexie blivit döv då hon typ aldrig gör som jag säger. Å säger jag till henne att vara försiktig så måste hon testa gränserna ännu lite mer tills det slutar med att hon hamnar på sitt rum.
 
Jag försöker göra det så pedagogiskt som möjligt med att först varna henne och berätta om konsekvensrna innan jag sätter ord till handlingarna. Men när hon efter två tre tillsägningar fortfarande inte gör som jag säger tar jag med henne in på rummet... hukar mig ner och talar om för henne att hon nu får stanna här för att hon gjort fel. Där får hon sitta i ca 1-2 minuter... Har hört att det är ok å "stänga" in dom lika länge som dom är gamla... men oftast går jag in lite tidigare för att åter igen tala om för henne varför hon fick stanna på sitt rum och att hon måste be om förlåtelse.
 
Men i bland åker hon in med besked... å ja.. nu får jag säkert fan för detta men så är det och jag tror faktiskt att det är fler som känner igen sig. I bland blir man bara så trött på att tjata och tjata å jag vet att hon bara är två år men även om hon fortfarande är liten måste vi ju sätta gränser och visa att hon gör fel. 
 
Fast i bland kan man ju inte låta bli att skratta lite åt hennes "oskyldiga"  försök att "köra" över Noelle! :)
 
 
 
Ja.. bilderna talar ju för sig själva!! Goaste skitungarna...som jag älskar Er ändå.
 
Å ja.. nu måste jag kommentera något som Ni säket inte ens lagt märke till men alltså... byrån i bakgrunden är så JÄVLA ful å jag riktigt HATAR den. Den var tillfällig å blev bara ståendes där efter vi flyttat in. Å nu är det 2 år sen!! Den hör hemma i en garderob på sin höjd men helst på soptippen. Nu måste jag verkligen hitta något nytt där innan jag stör ihjäl mig. 
 
Ja.. det var väl allt för tillfället! :)

Kommentarer
Marie

Du är inte ensam. Det är samma tjat dagarna i ända här också. Man blir galen tillslut och tålamodet finns inte alltid där. Man kan inte vara 100% pedagogisk i alla lägen. Ibland brister man och man är inte någon dålig förälder för det. Men nog får denna trotsålder gärna gå över snabbt tack ;)

Svar: Ja... låt det gå över FORT!!! Man kan ju bli tokig!!! Tur att det är fler som känner igen sig för i bland undrar man ju vad man gjort för fel i uppfostran. Men det är väl bara en del i utvecklingen! Men ack så tufft för föräldrarna!! :(
Mia

2013-04-09 21:39:12
URL: http://thefairytales.blogg.se
frida

Puuh du e då fan inte ensam!! ett ständigt tjat och ordet nej används flitigt här hemma, både av mej och Noel haha ;)
Jag är en sån där mamma som smyg njuter när noel är på dagis ist för å sitta å sakna honom haha ;) Men de får man vist inte säga högt !

Jag ser inget fel i de att låta henne sitta på sitt rum en liten stund när hon gjort fel, har noel fått göra ett par gånger oxå.. dock inte lika enkelt här då han inte längre har något eget rum..men han har minsann fått gå in i vårat sovrum några gånger ändå.. dock blir de en ny fight där då ist för inte tänker han sitta där inne.. å ja känner mej både elak och lite full i skratt när ja står å kör dragkamp me en dörr me en två åring haha!!

På tal om blderna, jag döööör va roligt hahaha.. Bild nr 3 är ju stört skönt.. typ "hallå syns jag fortfarande här bakom / mosad unge!! :P
Så söta båda två!! :p


Svar: Haha... ja men eller hur!! Denna dragkramp!! Som tur är... (men som vi kommer byta ur för att vi inte gillar) är att Lexie har en sån typ vikvägg till dörr å den kan hon varken nå upp till eller öppna!! :) det är väl typ det enda positiva med den dörren!! :)Det är ju inte lätt att bli stor så fort.. när man är så liten. Men vi har liksom inte gjort nån stor grej av att lillasyster kommit utan fokuserat på Lexie å låtit Noelle (tyvärr) komma lite i andra hand. Just för att slippa avundsjukan. Men Lexie är så nyfiken å mån om sin lillasyster samtidigt att hon nog inte riktigt vet hur hon ska bete sig. Diock tycker jag ju att hon borde lyssna på mig/oss. Men det tillhör väl en tvååring att INTE lyssna å bara säga emot hela tiden! Är så trött på detta gnäll (som dock ingen annan ser) att jag blir smått småtokig i bland!! :)

Å ja... jag älskar också bilderna.... Den lilla oskyldiga Noelle... å så storasyrran som helst vill ha bort henne... Haha..
Mia

2013-04-09 22:08:13
URL: http://fritte.blogg.se
frida

Haha okej !;)
Nej kan tänka mej att de blir många tankar i de lilla huvet när man helt plötsligt inte är minst längre.
Men tror ni har gjort helt rätt i att fokusera lite mer på Lexie då det är hon som förstår mest å lillasyster har nog inte alls ont utav det:)
Ja tyvärr hör nog tjatet och den ständiga kampen till en två åring för man verkar ju inte vara själv om det iaf haha.. som tur är ;p

2013-04-09 22:25:49
URL: http://fritte.blogg.se
Maria - mamma till ps-trillingar plus två!

Här kör jag precis samma variant med twinsen. De är ju nästan jämngamla med Lexie och jag tycker nog, precis som du, att man ändå måste visa vad som är okej och inte. Dom åker också in på rummet både nu och då, och är just nu inne i en "jag-hör-vad-du-säger-men-skiter-fullständigt-i-dig-och-kommer-testa-gränser-tills-du-får-ett-psykbryt-morsan" period! Men visst älskar man dom ändå, iaf när de sover... Ha ha ha!

Kram

Svar: Du förklarar det så bra!! :) PRECIS så är det å man blir ju så frustrerad som förälder!!! Gahaaaa..... Ungjävel... om man får säga så rätt ut sagt! :( Men det är bara å ta ett djupt andetag å tänka på att man har friska å underbara barn helt enkelt!! :/
Mia

2013-04-09 22:38:04
URL: http://mammatillfem.wordpress.com
Ida & Jouline

Du är inte ensamma så gör vi också. För några veckor sen kunde jag bli galen 24h om dygnet hon drev mig till vansinne men peppa peppa så har hon lugnat sig.
Det är härliga skitungar vi har :D

2013-04-10 06:40:18
Pernilla

Haha bilderna är klockrena. Men Noelle verkar inte bry sig så hårt över Lexies påhitt :)
Det är samma sak hemma, detta eviga tjat och alla nej! Försöker säga till utan ett nej och försöka få A förstå varför man inte får göra si och så. Men gränserna testas mer och mer :)

2013-04-10 09:31:13
URL: http://alwag.blogspot.com
Frusol

Du är verkligen inte ensam....
Vi är just nu inne i en tvåveckorsperiod utan "pappa" som jag verkligen fasat för. Vi har en riktigt tonåring här hemma just nu som inte lyssnar, skriker, slåss, igonrera mm. Finns nog inget som kan få mig att tända på alla tusen samtidigt som våran lilla skruttunge just nu. Det tillsammans med gravidhormoner är verkligen ingen bra kombination. Man andas och försöker hålla sig lugn men till slut brister det och man står där och skriker och hotar i alla fall. Hatar när jag blir så...
Men försöker se varje dag som en ny chans att göra allt bättre så det är väl bara att ta en dag i taget. Hoppas bara att denna "härliga" trotsperiod har lugnat ner sig lite till sommaren då "lille..." kommer.
Har en fråga dock, hur får du henne att stanna kvar på rummet? har försökt det men helt omöjligt att få honom att stanna på rummet...
Kämpa på!!

Svar: Man kan ju hoppas att trotsen hinner ge med sig lite.. men förbered dig på det värsta!! Haha... Phu!! Jag hatar också när jag blir sån å får alltid dåligt samvete dom gånger jag inte riktigt tänkt mig för å bara slängt in henne. Men man är ju inte mer än människa å tur är väl ändå att man har ett samvete och försöker göra det bättre nästa gång.Lexie har en (ful) vikvägg till sitt rum då förra ägarna gjorde en så stor ingång för att få in en rullstol där.. å då passade ingen dörr. Detta gör att hon har svårt att öppna. Det är ju liksom inget handtag på dörren. Denna ska vi försöka bygga igen å sätta dörr på framöver men än så länge funkar den ju bra då hon inte kan smita!! :)

Kram
Mia

2013-04-10 10:24:03
URL: http://frusol.blogspot.com
Karin

Tycker du verkar klara allt superbra! Håller på dig! Slit i alla haters och praktmorsor! You go MIA!!!

Svar: Ahaa... tack vad gulligt av dig Karin!!
Mia

2013-04-10 11:57:27
URL: http://karinssnurriga.devote.se
Landkrabba

Jag tillhör dom som inte kan stänga in ett såpass litet barn på rummet (samt att han bara skulle öppna dörren och gå ut!) Säger inte att det är fel, att du gör fel. Vi är alla olika. Jag förstår ju självklart vilka stunder du menar och här tacklar vi dom genom att gå ut. Allt blir bättre utomhus. Sen handlar det väl om att lära sig vilka situationer som triggar igång ens sämsta sidor. När man gjort det så kan man ju välja om man behöver sätta sig i den situationen eller inte. Att säga att jag är konflikträdd är väl fel men jag ser nog mellan fingrarna med en hel del, kanske handlar om att jag inte vet hur man gör när man är arg?! En kollega skrattar fortfarande åt när jag kom in på hennes kontor kvittrande "nä, nu är jag arg!" med världens största leende på läpparna. Minns att jag inombords var rätt pissed men jag har svårt att få ut det. Glömmer snabbt och hittar alltid något som är roligare att göra än att vara arg.

Svar: Ja, alla är vi olika!! Å ja.. varje gång jag är på väg att bryta i hop andas jag å tänker positiva tankar. Visst hade det varit bra om man kunde lösa det med att skicka ut ungen..;) men oftast händer detta på kvällen vid nattningen och självklart försöker jag undvika att stänga in henne på rummet. Men alla barn är ju också väldigt olika å därför så hanterar väl vi också saker på olika sätt. :) Jag försöker självklart att inte sätta mig i situationer där jag vet att det blir "bråk" utan det är ju Lexie själv som triggar i gång dessa genom att "mörbulta" sin syster. Andra saker kan jag ha överseende med hon är ju ändå bara två... men hon måste lära sig att man inte kan göra vad som helst med sin lillasyster. Skönt för dig att du kan tackla dessa situationer med ett leende på läpparna..här kan det nästan yttra sig med tårar....men som tur är så går det ju fort över och vi lägger oss aldrig osams.
Mia

2013-04-10 13:31:52
URL: http://landkrabba.blogg.se
Evelina Sidenbäck

NÄ MIA nu har du fått allt om bakfoten!!! Det är faktiskt så att man kan stänga in ungarna räknat på antal månader o sen omvandla de till timmar! Alltså: Lucas är nu snart 21 månader o kan då vara instängd 21 timmar! Skitbra. Då hinner man få lite gjort också. Ja som att ÅKA O SHOPPA SJÄLV UTAN UNGE! Hahahaha.... (behöver jag göra ett FÖRTYDLIGANDE HÄR TRO....Jag menar såklart alltid allvar i de jag säger..om någon undrar menar jag).

Asså jag dör!! Hur kan man inte älska de där galnaste ungarna ever!!! Hahahaha dör av skratt när jag ser bilderna...!

(TUR du skrev de där om byrån för jag var beredd att undra vem tusan du är som kan ha en sån hemma egentligen!!!)

Svar: Åh fan.. hur kunde jag missufattat det så!! Herregud... det låter ju HUR bra som helst. Då hinner jag ju få massa egentid. Måste bara se till att kunna bestraffa Noelle på något vis också... 4 månader är ju ändå 4 timmar!! Inte sant! ;)
Mia

2013-04-10 21:04:43
URL: http://evelina84.blogg.se/
Evelina Sidenbäck

just ja...glömde den där pussen o kramen mitt i allt! (svarar på mailet någon dag när jag har ork)

Svar: Ja.. den är viktig hörrödu!! :)
Mia

2013-04-10 21:05:41
URL: http://evelina84.blogg.se/
Landkrabba

Läste nog inlägget rätt slarvigt, förstod först nu att det handlade om hur Lexie stundtals är mot Noelle. Tycker ju själv att min kommentar är lite konstig så här i efterhand. Trodde det handlade om allmänt gnäll och trots, det är sådant jag tacklar med att gå ut med kidsen. Avundsjuka och bråk mellan syskonen har vi inga större, eller kanske till och med obefintliga, problem med (än!). Det enda är att Adam inte gillar när jag bär Samuel i sele/sjal men han börjar lära sig att han blir buren ännu längre sen :) Sen får man av någon anledning absolut inte ge Samuel D-droppar så Adam ser. Då blir han skogstokig och visar rätt tydligt att den lilla flaskan är hans. Knäppis!

Svar: Ja okej! :) Nä... jag hade önskat att Lexie inte heller skulle bry sig så mycket av sin syster och speciellt när vi liksom verkligen fokuserar på Lexie å inte alls så mycket på Noelle. Just för att hon inte ska bli avundsjuk! Men så är hon så nyfiken och vet inet hur hon ska hantera sina känslor. Självklart försöker jag så gott jag kan att inte bli upprörd...för det hjälper ju oftast inte....men till slut har jag inget val än att stänga in henne en stund! :( Jag pratar ju oftast med henne varför hon får vara på sitt rum å även när jag hämtar henne så kramar jag om henne å en än gång förklrara vad hon gjorde fel. Jag tror nämligen inte att "skälla" löder några problem... men i bland är stubinen kort å då är jag inte alltid lika pedagogisk.
Å ja.. D droppar ja... ska Noelle ha... ja då ska Lexie ha. Å några leksaker ska Noelle helst inte ha heller. Det är mina.. säger Lexie å tar dom. Inte låna... det är Lesis!! :)

Jaja.. nån gång slutar det väl förhoppningsvis! :)
Mia

2013-04-11 12:43:27
URL: http://landkrabba.blogg.se
Evelina Sidenbäck

Klart de är!! Jag ser ju att detta systemet är något man verkligen ska utnyttja som morsa...! Så jäkla bra!! O du, nu vet de detta då kan de ju inte vara så jäkla jobbigt att va själv sen ;) hahahaha...

se nu till att röja järnet ikväll! puss

2013-04-11 18:32:27
URL: http://evelina84.blogg.se/
Mandy - Mamma och änglamamma

Knäppt det där.. River är verkligen den person jag älskar mest men också den person som kan gå mig som mest på nerverna! Han åker in väldigt ofta på sitt rum emd besked han också. Han vet SÅ tydligt när han gör fel och ofta springer han in på sitt rum innan jag ens hunnit nämna något. han hör väl på min röst vart det är påväg :P att vara pedagogisk är väl nästan det svåraste med mammarollen. fy tusan.. det är lite lätt..

2013-04-12 21:21:51
URL: http://mandyyss.vimedbarn.se

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Stalker?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0