Men åhåå... HJÄLP mig någon!

Då var det dags för ännu en djungel (för oss förstagångsföräldrar")! Nämligen SMAKPORTIONER!

För det första.. 4 månader? Ska man räkna från datum till datum då barnet föddes eller är det 16 veckor dom menar?

Skulle det vart 16 veckor skulle vi ju kunnat börja för ett tag sen men gäller det hennes födelsedatum skulle vi typ kunna börja nu då hon ju "fyller" 4 månader på tisdag! :)



Jag vet ju när det gäller smakisar av olika puréer att man endast börja med någon tesked åt gången/dagen för att sen gradvis öka... Men det jag undrar över är gröt!! På förpackningarna står det att man ska blanda1 dl vatten med si och så många skopor pulver!! Blir inte det väldigt MYCKET gröt för en fyra månaders bebis.

Tycker bara att det verkar onödigt att blanda så mycket för att sen slänga bort resten?? Eller kan man spara det om blir över för att ut och värma igen?

Innan jag börjar leta info på nätet så frågar jag alla Er experter som har erfarenhet av detta!! :)

HJÄLP MIG NU
tack!


Kommentarer
Angelica - Mamma till Moa

Vi har tjuvstartat med gröt och vi blanda en tredjedels smakportion. Bara DET blev mycket tycker jag :) Väldigt onödigt att göra en massa och slängs ut tycker jag!



2011-07-10 20:49:16
URL: http://mariaangelicasofia.blogg.se/
Sara - Mamma till Maja

klar du kan starta! vi tjuvade lite tidigare än 4 mån eftersom maja var så intresserad när vi åt :) men hjälp vad jag höll på att nojja innan vi väl kom till rätta med det som passade oss :)



vad gäller gröten så är mitt tips att blanda en HEL provportion för din egen skull (kolla hur konsistensen skall se ut) sen nästa gång tar du bara en msk vatten och rör i gröt tills det blir lagom tjockt. ungefär som den stora portionen liksom. jag mäter aldrig pulvret. det är inte sådär på grammet. tjocknar den efter ett tag så i med lite mer vatten. kanske snäckan tycker det är godare med lite lösare gröt i början också? det visar hon nock :)



med smakiksarna startade vi med potatis. jag gjorde egen pure och just potatis var ingen hit. fick då tipset på palsternacka, det är sötare och blir inte lika klibbigt när det mixas till pure.

så mitt tips till er är alltså.



börja med att ge henne ½ msk palsternacka vi en tid på dagen som passar. vi gav henne det runt lunch, när maja var lite hungrig och inte trött. sen fick hon flaskan efteråt.



efter två dagar (så man inte börjar med båda samma dag för då vet man inte vad det är som krånglar om det skulle bli knasig mage eller så) hade jag gett henne även ½ msk gröt, vi gav det till kvällen för maja sover gott på gröt ;)



sen ökade vi rätt snabbt för maja vill äta mer och det gick fint! dock fick hon ALLTID bara ½ msk max första gången hon provade nåt nytt så vi skulle veta att hon inte var allergisk. då är det ju bättre att de bara ätit pytte av det ämnet isf ;)



sen körde vi samma smak 3-4 dagar innan vi byttem även om hon tyckte det var ÄCKLIGT först så funkade det ofta bra dagen därpå.



tänk på att majs och morot är stoppande! så jag hade inte börjat med dessa förren ni introducerat katrinplommon ;) DET är bra grejjer för hårda små magar.



haha. och förbered er på förändarad doft vil blöjbyten ;)



Ni kommer ju självklart hitta ERT sätt och det kommer vara rätt för er och Lexie såklart!

Men tips kan man (oftast) inte få för många av!



Lycka till!



och KOM IHÅG kameran, de försa minerna är OBETALBARA!

2011-07-10 21:15:27
URL: http://smileysara.blogg.se/
Sara - Mamma till Maja

åh nej försvann mitt jättelånga inlägg nu :( skräp!

2011-07-10 21:16:27
URL: http://smileysara.blogg.se/
Sara - Mamma till Maja

Nej det gjorde det ju inte !



spam spam



Hurra :D

2011-07-10 21:17:20
URL: http://smileysara.blogg.se/
Jenny

Eftersom jag är en stor ANTI av alla typer av pulverprodukter ochh halvfabrikat skulle jag råda dig att göra EGEN hemmagjord havregryn- eller mannagrynsgröt. Det tar 2 minuter längre och är dessutom billigare. Och det viktigaste av allt, man vet vad man stoppar i sitt lilla barn. Jag brukade mixa sönder havregrynen, mycket åt gången för att slippa dra fram denna mixern varje gång, då får man gröten lite slätare. Läs innehållsförteckningen på pulvergröten och fundera på om maltodextrin är bra för ett litet barn... Kanske låter lite "pretto" men det är min upplevelse, du gör ju givetvis det som du tror på. Lycka till! =)

2011-07-10 21:29:47
URL: http://jennyler.blogg.se/
Anonym

Då Wilma varit väldigt intresserad av vår mat började vi med smakisar reda vid 31/2 månad. Ja gav henne två till tre skedar första dagen sen ökade jag så på en vecka åt hon två små istärningar. Lite över fyra månader åt hon full portion. smakportionen på gröt är stor men jag gjorde den den första gången och gav mindre ersättning. Ni får testa er fram tror det är individuellt för varje barn, Lexi kanske älskar maten eller inte alls gillar det. Hoppas det går bra!!!

2011-07-10 22:15:43
URL: http://enifesojj.blogg.se/
Cissa

Vi har börjat med smakportioner runt 4-månadersdagen med alla våra barn. Men detta med gröt (allt med gluten i) har vi väntat med fram till runt 7-8 månaders ålder. Sverige ligger ju i topp vad gäller glutenintollerans och forskarna misstänker att det är all gröt och välling som vi svenska föräldrar introducerar väldigt tidigt i våra små barns kosthållning.



Dessutom är det mycket som tyder på att det är lättare att lära barnen äta "riktig" mat om man väntar med gröten.



Ett tips är ju att blanda den grönsak eller rotfrukt man väljer att börja med, med bröstmjölk eller ersättning. Då känner ju barnet igen smaken. Och kom ihåg det livsviktiga fettet!



Och lita på din magkänsla! Det du åt när Lexie låg i magen känner hon igen smaken på från fostervattnet, så välj sådant som ni själva tycker om!



Lycka till med detta otroligt viktiga och roliga steg i lilltjejens liv!

Therese- Mamma till Ameah

Jag busade lite och gav Ameah några dagar innan hon blev fyra månader (räknade alltså inte veckor). Anledningen att man ska vänta är ju för deras känsliga mage.. När jag var liten fick man börja med smakisar när bebisen var 3 månader så jag tänkte det kan inte vara någon fara :)



Jag ger Ameah gröt på kvällen och hon får 2 msk vatten blandat med 1½ msk pulver, doserat efter en smakportion enligt förpackningen. Hon äter allt nu, woho :)

2011-07-11 09:08:11
URL: http://mylifeinthai.se
joi

Vi har alltid kört efter månader, inte veckor. När vi gör gröt till skrutt så har jag gjort till en lösare variant. Det står även på förpackningarna att en portion är 1 dl vatten plus gröt och så står det smakportion.. Lycka till !! :D

2011-07-11 09:19:06
URL: http://minbebis.com/blogg/missjoi
Tina

En smakportion med gröt gör du på kanske 1msk vatten och blandar med lite pulver. Gör du med 1dl blir det en hel portion. :) Det står även på paketet hur du gör en smakportion. :)

2011-07-11 11:08:06
URL: http://aniit.blogg.se/
Maria mama2alice

gröten vi har, risgröt står det med smakportion. 2 msk vatten och 2 msk pulver :)

2011-07-11 12:07:42
URL: http://majiaanyberg.blogg.se/
Mira

Nestlés gröt står det hur man gör smakportion. Har för mig att det var typ 3 msk vatten eller nåt sånt.



Man ska inte tänka på åldern för mycket heller - börja när det känns som att skruttan är redo för det. Bra puréer i början är ju morot, palsternacka, potatis (en sked smör är bra att ha i ). Jag har gått på känsla - vår Ella började med smakisar och gröt när hon var runt 4 månader.



Läste att nån skrev om att göra egen gröt - då ska du bara tänka på att järnberika gröten (med t.ex malt paltbröd). På Bvc här rekommenderar de den färdiga just när barnen är små.



Kan oxå tipsa om fruktnappar. Ser ut vanliga nappar fast mycket större och ihåliga. I dem kan du lägga i frukt etc så kan hon smaka och få i sig saften från dem. Det har varit väldigt populärt här - vattenmelon och gurka var bäst.



Kramis

2011-07-11 15:54:56
URL: http://mirandalux.se
Timjanoakleja

Vi ska oxå börja med smakportioner nu, har tänkt på det hela veckan men inte blivit av än... Spännande! Tänkte börja med morot. Man ska visst inte ge färskpotatis, det tål inte lilla magen. Gröt är väl för lite senare, dels för glutenrisken, dels för att det är mer mättande - de ska ju helamma (eller ersättning) till 6 månader.



Lycka till!

Kram

2011-07-13 05:56:00
URL: http://timjanoakleja.wordpress.com

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Stalker?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0