Sämsta tänkbara natten!!

Kvällen börjar med att vi ska lägga Lexie. (risk för långt inlägg)
 
Vi lägger henne i sin säng i hennes rum kl 19:00 med en flaska välling. Lexie har ingen snutte som många barn har utan älskar att pilla någon i håret och då också gärna mitt. Redan här har vi ju ett litet problem att vi inte bara kan lägga in henne å sen säga god natt och gå därifrån! Det är ju som att ta bort "ett barns" snutte, nalle, kanin you name it. Deras trygghet vill säga. Därför måste alltså något alltid ligga bredvid henne när hon ska somna.
 
Vissa nätter går bättre andra sämre. I går var en sån kväll. C och jag var inne i omgångar från kl 19:00 alltså och först 21:25 somnar hon! Fick en kommentar på instagram för ett tag sen om att vi kanske måste "tvinga" henne i säng... å ja.. vi kanske inte tvingar henne direkt (å det var nog inte så hon menade heller) men vi ger oss inte utan det får ta den tid det tar helt enkelt å till slut hoppas man ju att det ger sig av sig självt! Nu är vi ändå två... tänk Er bara när jag är ensam!! Det är fan inte lätt att synka två barn alltså... å speciellt inte när det tar över 2 timmar att lägga den ena!!
 
Hur som helst så var ju kvällen redan där förstörd. Lexie somnade inte och Noelle var inte helt nöjd här ute när jag låg där inne och tvärtom. Lexie ropade efter mamma och ja.. det går inte, hur mycket man än vill, att vara på två ställen samtidigt. Det man får göra i värsta, värsta fall är ju att jag får ta med Lexie in i vårat sovrum och försöka amma där inne samtidigt som Lexie ska "gosa" med mitt hår.. men Ni kan ju tänka Er själva hur skön den amningsposen är då jag ju inte har meterlångt hår tyvärr!! Men som sagt.. nu vill vi ju att hon ska somna i sin säng för att sedan sova där för att bli mindre störd av Noelle när hon väl vaknar!
 
 
Efter att ha ammat och försökt få Noelle att somna (ett bra tag) släkte vi väl runt midnatt för att sedan vakna igen runt 02:00 tiden. Matdags för Noelle igen. Nu har det visserligen gått ett par timmar efter att hon åt.. problemet var innan att hon inte ville somna. Så helt okej och normalt.. för då vet jag att jag kommer få sova några timmar till innan det är dags igen då hon faktiskt börjat sova lite längre mellan amningsgångerna på natten. OM det nu inte är för att Lexie vaknar och kommer in och lever rövare!
 
Vilket hon såklart gjorde i natt. Kl 03:40 var jag inne och hämtade henne från sitt rum då hon vägrade att somna om. Hennes säng är inte den lättaste att lägga sig i då det är en växasäng som endast är 70cm bred (så ny säng kommer nog att skaffas) men vi gör även där vårt bästa innan vi måste ge upp för att få någon slags sömn. Hon får alltså följa med in till oss. Men det är nu jag börjar bli förbanad.... för det är ju inte direkt så att hon tänkt sova inte.. nej hon pratar högt och börkar i sängen och väcker såklart Noelle.
 
När klockan är 06:00 är vi alla utmattade och har alltså varit vakna typ hela natten!! Lexie kan väl inte råför att hon inte kan somna men fan va irriterad man kan bli när hon inte ens försöker och jag tror att fler vet vad jag pratar om! Det är ju även så att vi föräldrar också måste få sova och oftast så funkar det ju att lägga in henne hos oss.... men nu har ju det börjat krångla igen vad det verkar!! TYVÄRR!! Barnen väcker varandra å så är ekorrhjulet igen.
 
Så nu blir det till göra ännu en förändring. Antingen så köper vi en ny och större säng som vi vuxna lättare kan lägga oss i och ev. sova kvar i under natten, eller så köper vi en typ tältsäng och ställer in hos henne så att vanan att komma in till oss försvinner. Detta funkar ju endast när C är hemma, men förösker vi ändå nu är ju chansen större att hon lär sig sova kvar i sitt rum än att hon inte gör det. För när jag är ensam så kan jag ju som sagt inte vara på två ställen samtidigt som Ni förstår!!
 
Ja, hur detta kommer att gå får vi se och självklart har vi bättre nätter också... men eftersom alla nätter inkluderar uppvak är dessa nätter mycket krävande!
 
Lexie är nu äntligen tillbaka på dagis igen på över en månad. Ringde i morse och kollade så att alla sjukdommar är över å visst kan man aldrig garantera något med nu var det i alla fall inget som gick!! Så håll tummarna för att vi klarar oss och att nätterna snart bli bättre igen!

Kommentarer
Maria Berndtsson

Fy vad jobbigt. Jag kan ju inte helt säga att jag vet hur det är eftersom vi mestadels haft bra nätter. Nu ett tag har det vart jobbigare men jag har ju också bara ett barn att ha reda på. Tror det är bra lösning att ha en säng inne hos Lexie så hon vänjer sig att sova där och det kan ju funka när du är själv med att du är där en stund tills hon somnar för du kan ju höra Noelle ändå.
Hoppas för er allas skull att det är en fas som blir bättre för har väl förstått att Lexie vart lite sånhär hela tiden men det behöver ju hålla i sig riktigt lika illa. Kramar

2013-01-15 10:27:50
URL: http://eninvanaretillibyn.blogg.se/
Emma

Men då kommer en fråga här. Hur kan man va så dum som föräldrar att ha mammas eller pappas hår som snutte??? Låter ju hel dumt. Hoppas ni inte gör samma misstag till noelle. Köp en snuttis till henne!!! Försök att lära lexie med snuttis också. Får du vill väl inte ligga där jämt och va hennes snuttis?

2013-01-15 10:43:33
sofie

klart jag inte menade så hårt som de lät. kan ju försöka förklara hur ja själv hade de o hur ja mena. när min alice krånglade så där på natten då fick vi till slut ryta till att nu e de natt o då sover man lägga ner henne o släcka ner igen o bara ligga där sen fort hon började så "tvinga" vi ner henne i sängen igen o så höll vi på o till sljt så funkade de. klart alla barn e olika men natten då ska man sova o vi fick tyvärr gå den hårda vägen o de e inte alltid roligt att behöva va arg på sitt barn varenda natt. sen pratade vi mkt om de på dagen o även om de kanske inte förstår när de e så små så tror ja de fastnade till slut. för de tog inte lång tid innan hon sov el bara kom in o kröp upp hos oss utan att väcka ngn alls. lycka till o hoppas ni oxå kan hitta en väg .//sofie

2013-01-15 11:08:12
Maria Berndtsson

En sak som jag missade att skriva, kanske är till noll hjälp men när Sonja har sina värsta dagar försöker jag tänka att det är ett steg i hennes utveckling och ett som hon måste ta. Lexie gör egentligen bara det som kanske är väntat nu när pappa varit borta och du behövt ge det mesta av din tid och närhet till Noelle med det som varit. Hon kräver tid med er båda och då vill man ju inte sova. Skitjobbigt javisst men nödvändigt för henne så det kommer säkert bli lite bättre igen

2013-01-15 13:20:33
URL: http://eninvanaretillibyn.blogg.se/
Landkrabba

Vi har en 90säng utan ben inne på Adams rum. Han slutade sova i spjälsängen i samma veva som Samuel hade ont och skrek mycket på kvällarna, var ju oroligt för honom med. Ligger bredvid honom tills han somnar och sen sover oftast jag där inne om/när han vaknar på natten, han är väldigt mammig. Om jag kommer in somnar han om direkt, om R kommer in skall det skrikas och bökas en bra stund... När R åker får han sova i vår säng. Eller om vi alla sover på Adams rum då spjälsängen står kvar. Hoppas det löser sig på något sätt, för er och för oss! Kanske blir bättre nu när hon är tillbaks på dagis?

2013-01-15 19:47:21
URL: http://landkrabba.blogg.se
Evelina Sidenbäck

Men fy va tråkigt... o när allt bara skiter sig o man själv är trött så är ju tålamodet inte de bästa. Jag har inte ens orkat ta fighten med Lucas att han ska somna själv igen... (han gjorde de ett tag tills vi hamnade så mycket på sjukhus... så förstördes allt hela tiden...) o nu har jag inte orkat bry mig. Han får somna i soffan mellan oss framför tv:n. (Nu menar jag inte att ni ska göra så... berättar bara hur vi gör).. MEN DE VET DU JU ATT JAG INTE MENAR hahaha...

Jag kan se dig framför mig när du sitter där o ammar samtidigt som Lexie ska gosa... STRONG WOMEN! säger jag! Impad av dig Mia. Men va fan gör man?! ...som du säger...

Hoppas något av de här sängknepen kommer att fungera för er.

Förstår frustrationen när man inte får sova... o den ena väcker den andra.. o när (förlåt mig) UNGEN INTE FATTAR... hahahaha... så kan jag hinna tänka om Lucas många gånger o så skäller man lite på honom o kommer på sig själv sen... Men hur lätt är de?? Ibland behövs tålamod till tusen. Vem har de?

Vi har ju också sömnproblem som du vet.. är de inte Lucas som kräks halva natten ja då är de ju den där förbannade matpumpen som piper i tid o otid... o man fungerar inte om man inte får sin sömn...

Men jag finns här o stöttar upp dig vännen. Hela tiden! Jag är bara några knapptryck bort, glöm inte de! Pussen o kramen (de värmer iaf i hjärtat att du nu har C hemma... o inte är ensam... just nu iaf...)

2013-01-15 20:54:14
URL: http://evelina84.blogg.se/
Frusol

Kommer ni på nån bra lösning då dela gärna med er. Det här är faktiskt det som oroar mig mest nu när vi väntar nr 2 och även om vi inte har problem på natten så har vi en liten herre som inte gärna somnar utan att vi sitter i hans säng ett benutsträck iväg...
Men men, det är ett tag kvar och vi hinner kanske byta läggningrutin innan sommaren kommer. Kämpa på så kommer säkert en ny härlig fas snart ;-)

2013-01-22 22:24:36
URL: http://frusol.blogspot.com

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Stalker?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0